În care se tratează efectul crizei, nu cauza

18 Noiembrie 2008

două ştiri mi-au atras atenţia, azi dimineaţă:

„vechitura” de ieri, în care Tăriceanu anunţa renunţarea la taxa auto pentru maşinile noi, timp de trei-şase luni, pentru revigorarea vânzărilor de maşini…
şi faptul că azi mai multe bănci au mărit dobânzile la creditele de consum/auto.

care este de fapt cauza blocajului vânzărilor de maşini? păreau maşinile noi prea scumpe? poate da, dacă acum vedem reduceri de mii de euro şi de-abia a început Marea Momire…

dar…
cum scriam în postul anterior, ofertele spectaculoase ale dilerilor auto riscă ori să fie toxice (prin recuperarea bonusului din serviciile post-vânzare, şi aşa proaste şi criticate ca prea scumpe) ori să nu însemne nimic, din cauza dobânzilor aiuritoare, care te pot duce la un TCO (costuri totale de deţinere) sufocant. Adică iei o maşină pe o reducere de 2.000 de euro, de exemplu, dar cu garanţie promoţională de 4-5 ani, aşa că vei fi blocat în reţeaua autorizată, deci eşti abonat la jumuleală, plus că plăteşti rate la o DAE ce poate bate lejer spre 30%, ajungând astfel să achiţi în 5 ani poate dublul tărăboanţei.

şi contra scenariului ăstuia vin Marinarul şi Motociclistul cu oferta de tăiere a taxei auto. frecţie p-un picior de lemn, sau tratament cu unsoare externă antiinflamatorie la o amigdalită purulentă, părerea mea.

să luăm în calcul o maşină nouă cu un benzinar de 1,6. taxa antipoluare este undeva între 300 şi 400 de euro, în funcţie de mormanul de dioxid de carbon emis. hai ,să fie simplu, să spunem, un logan, că tot a spus Marinarul că va renunţa la golf pentru logan. şi, vorba aia, să ştie de ce o să-l bombăne doamna…
deci, logan, la 11.000, cu „de toate”. înainte de criză, la un avans de 40%, cu rate în lei pe 5 ani, merţu’ de Mioveni era cotat undeva la nici 600 de lei pe lună, plătind astfel 10.000 de euro, plus ceva mărunţiş, pentru cei 7.000 împrumutaţi. deci un plus de aproape 50%.
acum, rata „de criză” gâdilă pragul lui 800! iar pe cinci ani, nici nu e nevoie de cine ştie ce calcul, vei plăti aproape dublu, şi asta dacă scenariul se menţine în caracteristicile de azi. pardon, acum.

în comparaţie cu cele câteva mii de euro pe care banca ţi le-ar lua numai pentru că alte bănci, în partea ailalta a lumii, s-au lăcomit, tăierea taxei de 400 de euro la înmatriculare e o glumă. o glumă bună, desigur, dar o simplă glumă.

pentru că, de fapt, leacul premierului tratează efectul, nu cauza problemei. cum tratăm această cauză?

să mor dacă ştiu şi nu mă jenez să o recunosc. nici şefii celor 20 de state-beton nu au găsit o soluţie concretă şi coerentă. până atunci, şi tăierea taxei e minunată, dacă nu ca unsoare de fluidizat vânzările auto, atunci măcar ca palmă peste obrazul uniunii europene, care ne-a impus-o, ca să îşi verse aici surplusul de troace.

Anunțuri

Un răspuns to “În care se tratează efectul crizei, nu cauza”

  1. Florin said

    Legat de ultimul paragraf din comentariul tau (cel cu Uniunea Europeana) ma gandeam ca impunerea taxei a fost premeditata iar UE anticipa criza financiara de anul trecut. Asa ca prin faptul ca romanii cumpara toate troacele din Germania inseamna ca noi recapitalizam industria auto de acolo. Daca romanii au cumparat 80.000 de masini second hand, la un pret mediu de 4000 Euro pe masina inseamna ca am injectat in economia Germaniei 300 milioane de euro cash care pot fi folositi pentru a cumpara masini noi. Si in plus i-am scapat si de problema celor 80.000 de rable care trebuiau in cativa ani duse la fier vechi.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: