Acu’ 20 de ani mi-am smuls „cucul” de la bonetă…

22 Decembrie 2009

… urlând dement prin unitatea militară UM02374 „A fugit dictatorul!”

Trecuseră cinci zile de la prima alarmă, aia cu „plecăm la război împotriva ungurilor care au invadat Timişoara” şi între timp, huliganii care conlucrau la şubrezirea orânduirii multilateral dezvoltate se transformaseră în eroii revoluţiei.

Apoi, toată soldăţimea s-a adunat în faţa televizorului, într-un dormitor cazon. Fum – să-l tai cu cuţitul. La televizor, un nene cu ochelari groşi ţipa „Armata ie cu noi”. Lume multă, înghesuială, ştiri bezmetice. Imagini cu soldaţi îmbrăţişaţi de civili. Gagici!

Cum adică, bă, a fugit Ceauşescu?

Neah, e caterincă, sigur e o filmare ceva cu Nicolaescu…

Nu bă, ie pe bune!

Apoi comandantul unităţii ne-a adunat pe platou şi ne-a aplicat un discurs a la Napoleon, din fix acelaşi loc în care cu o seară înainte tuna şi fulgera împotriva bandiţilor care ameninţă securitatea ţării. Ofiţerii erau foarte stânjeniţi şi suspect de amiabili: „băi băieţi, c-o fi, c-o păţi, ia băi leat o ţigărică cu filtru” în fine, cea mai tare fază a fost când comandantul ne-a rugat – chiar aşa – să nu ne mai adresăm cu „tovarăşu gradu'”, ci să spunem „domnu’ gradu'”.

Fiind revoluţie, nu am mâncat nimic la prânz. Apoi a venit seara şi primele împuşcături. În clipa aia, ne-am umplut toţi de nedumeriri: la televizor, un tip destul de elegant şi calm – în turma aia de disperaţi – tot îndemna „veniţi să apărăm televiziunea, veniţi s-o apărăm de terorişti”. Şi apoi, am văzut imagini cu puhoaie de civili îngrămădindu-se în curtea televiziunii, printre tancuri, apoi trasoare, oameni pe jos, oameni fugind, panică, nebunie, „se trage!”, morţi, sânge, haos.

Şi în timpul ăsta, 100 şi ceva de militari în termen o frecau la televizor în UM02374 comentând dibace în cât timp şi cu câtă muniţie poţi rade curtea televiziunii dacă ai o singură puşcă mitralieră de 7.62.

Tactician din fire, am răcnit în gura mare: „băi, da’ de ce nu ocupă ăştia vilele din jurul televiziunii, să-i scoată de acolo pe terorişti, să nu mai tragă în curtea televiziunii?”

Bicoz, bibane…

După 20 de ani încă stau şi mă întreb: chiar aşa, de ce nu au fost luate cu asalt clădirile din care „se trăgea”? De de am zăcut în unitate noi, soldaţii, în timp ce civili se ciuruiau între ei? Cine a fost dobitorul care a ţinut zile întregi unităţile militare desfăşurate în spaţii largi, în pieţe, vorba aia, ca ţintele la bâlci? Cine a fost criminalul care interzis trupelor să ia cu asalt obiectivele ostile – sau ce părea a fi ostil?

Hai cu răspunsurile în 100 de ani!

2 răspunsuri to “Acu’ 20 de ani mi-am smuls „cucul” de la bonetă…”

  1. moshu said

    stii de ce nu v-au scos la televiziune? pentru ca um02374 era subordonata indirect a tc carpati, care la randul ei scria pe legitimatiile de serviciu „unitate a cc al pcr”. Last but not least, um02374 era unitate disciplinara pentru anumite cadre, unii doar prosti (atunci lt.maj. Olaru), altii de ex. fosti adepti ai meditatiei transcedentale (atunci col. Siniteanu). Aia sa va fi scos la televiziune?

  2. Si eu am fost atunci la 02374. Au vrut sa scoata si de aici oameni , dar s-a opus comanda raportandu-se ca nu pot trimite soldatii cu carabine si 30 cartuse in batiste.PM-uri avea doar garda si cele doua plutoane din scoala de gradati.Din unul dintre acestea am facut si eu parte.

Lasă un răspuns

