Veriga lipsă din sistemul de educaţie

23 Septembrie 2011

Am citit un reportaj de la ultima bursă a locurilor de muncă, special organizată pentru absolvenţii de liceu şi/sau facultate, pe incont.ro. Peste tot, cam aceeaşi concluzie: tinerii nu par a fi pregătiţi să muncească. Ceea ce m-a făcut să mă gândesc la faptul că poate chiar aşa este: nu ştiu ce e aia muncă.

Spun asta gândindu-mă că în liceu, am mers intens la practică: la cules de struguri şi porumb, unde am învăţat pe propria piele ce e aia muncă în agricultură, şi în producţie propriu-zisă. În ultimii doi ani de liceu, am făcut „practică” într-o staţie de betoane, eu fiind fierar-betonist calificat (dacă nu mai merge cu PR-ul, mă descurc lejer la montat un fier beton şi la turnat betonul în cofragi).

Boon, revenind. Copii de azi probabil că nu ştiu ce înseamnă „să munceşti”. Poate nu ar fi o idee rea ca în programa de educaţie preuniversitară să fie introdusă o nouă materie obligatorie: „practica” undeva într-o companie. În felul acesta, copiii ar afla direct şi nemijlocit ce e aia muncă şi cât de bine nu se pricep la nimic concret  şi de ce nu le dă nimeni o mie de euro salariu net lunar de la prima angajare.

Pe mine, cel puţin, alea câteva săptămâni petrecute în adolescenţă printre muncitori, buşind baroase în cofragi să desfacem prefabricatele, ungând cu chestia aia lipicioasă cofragii ca să nu se lipeasca, montând distanţieri şi îndoind fier beton de 8, 10 şi 16 pânâ îmi cădeau mâinile din umeri, m-au motivat serios să învăţ ca să pot face altceva în viaţă decât să umblu într-o salopetă pătată de lapte de beton.

Deci, facem practică pe post de preview la ce e aia „muncă”?

Lasă un răspuns

